کد مطلب:110 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:435

نبش قـبر
مسأله 640 ـ نبش قبر مسلمان یعنی شكافتن قبر او اگرچه طفل یا دیوانه باشد حرام است، ولی اگر بدنش از بین رفته و خاك شده باشد اشكال ندارد.

مسأله 641 ـ نبش قبر امامزاده ها و شهدا و علما و صلحا اگرچه سالها بر آن گذشته باشد حرام است.

مسأله 642 ـ شكافتن قبر در چند مورد حرام نیست:

اوّل: اگر میت در زمین غصبی دفن شده باشد و مالك زمین راضی نشود كه در آن جا بماند.

دوّم: اگر كفن یا چیز دیگری كه با میت دفن شده غصبی باشد و صاحب آن راضی نشود كه در قبر بماند، و همچنین است اگر چیزی از مال خود میت كه به ورثه او رسیده با او دفن شده باشد و ورثه راضی نشوند كه آن چیز در قبر بماند. ولی اگر وصیت كرده باشد كه دعا یا قرآن یا انگشتری را با او دفن كنند در صورتی كه وصیتش بیشتر از یك سوم مال او نباشد، برای بیرون آوردن اینها نمی توانند قبر را بشكافند.

سوّم: اگر میت بی غسل یا بی كفن دفن شده باشد یا بفهمند غسلش باطل بوده یا به غیر دستور شرع كفن شده یا در قبر، او را رو به قبله نگذاشته اند.

چهارم: اگر برای ثابت شدن حقی بخواهند بدن میت را ببینند.

پنجم: اگر میت را در جایی كه بی احترامی به اوست مثل قبرستان كفار یا جایی كه كثافت و خاكروبه می ریزند دفن كرده باشند.

ششم: اگر برای یك مطلب شرعی كه اهمیت آن از شكافتن قبر بیشتر است، قبر را بشكافند مثلاً بخواهند بچه زنده را از شكم زن حامله ای كه دفنش كرده اند بیرون آورند.

هفتم: اگر بترسند درنده ای بدن میت را پاره كند یا سیل او را ببرد یا دشمن بیرون آورد.

هشتم: اگر قسمتی از بدن میت را كه با او دفن نشده بخواهند دفن كنند ولی احتیاط واجب آن است كه آن قسمت از بدن را طوری در قبر بگذارند كه بدن میت دیده نشود.